domingo, 13 de marzo de 2011

ACTIVITAT 5. ESPACIALITAT I TEMPS

RESUM: ACTIVITAT 5. ESPAI I TEMPS

LA  ESPACIALITAT La Espaciaitat, és la capacitat d'orintar-se en l'espai (dalt, baix, Darrere, etc.)
l'espai i temps formen un conjunt indissociable, ja que totes les accions es despleguen en un temps i en un espai determinat.
Resumint el que s'ha comentat, la noció de Espacialitat apareixerà relacionada amb:
-L'Esquema Corporal.
-La Lateralitat.
-La Temporalitat.
L'espai
pròpiament dit, el podem definir com el mitjà on el nen es mou i es relaciona, ia través dels seus sentits assaja un conjunt d'experiències personals que l'ajuden a prendre consciència del seu cos i de la seva orientació. (Segons Comellas & Perpinyà).
La Espacailidad, és el Coneixement o presa de consciència del medi i els seus voltants, és a dir, la presa de consciència del subjecte, de la seva situació i de les seves possibles situacions en l'espai que l'envolta.

TIPUS DE ESPACIALS

Podem dividir la espacialdad o organització espacial en dos tipus:

- Orientació Espacial.
- Estructuraci Espacial.

1.Orientació Espacial

L'Orientació Espacial, és la "aptitud o capacitat per a mantenir constant la localització del propi cos en funció dels objectius, així com per posicionar aquests en funció de la nostra pròpia posició" s'ha de destacar la idea Espai Perceptiu, basada en la vivència motriu i percebtiva immediata que el nen té l'espai que l'envolta. Entre aquestes relacions, podem citar les següents:

- Relacions d'Orientació: dreta-esquerra, dalt-baix, davant-darrere.
- Relacions de situació: dins-fora, sobre-sota, interior-exterior, etc ..
- Relacions de Superfície: espais lliures, espais plens, etc ..
- Relacions de Tamany: gran-petit, alt-baix, ample-estret, etc ..
- Relacions de Direcció: cap a l'esquerra, cap a la dreta, des d'aquí fins ... etc.
- Relacions de Distància: lluny-prop, agrupació-dispresión, juntament-separat, etc.
- Relacions d'ordre o Successió Espacial: ordenar objectes en funció de diverses qualitats, etc.

2. Estructuració Espacial
La Estructuració Espacial, la podem definir com la "capacitat per orientar o situar objectes i subjectes" l'Estructuració Espacial es relaciona amb l'Espai Representatiu o figuratiu, que analitza les dades perceptius immediats (basat en l'espai perceptiu) i s'elaboren relacions espacials a través de punts, a una edat superior (a partir dels 7 anys) aquestes relacions espacials de major complexitat, són les denominades Relacions Projectives i Relacions euclidianes o mèriques.
Les Relacionesn Projectives, són Relacions topològiques, on es descobreixen les dues dimensions de l'espai, llarg i ample. i les Projectives responen els objectius o els elements d'un mateix objecte amb relació als altres, mentre les Mètriques donen la capacitat de coordinar els objectes entre si, en relació amb un sistema referències de tres eixos de coordenades on el nen aprèn.

EL TEMPS

El temps permet a l’esser humà coordinar la seva activitat, organitzar la vida qoutidiana, i comunicar amb el món el el que viu. La percepció intel.lectual del temps té el seu origen en la vivència corporal del temps que l’infant realitza des que neix. El temps és la durada i successió de les coses, fets....Per l’estructuració temporal és necessària l’organització d’aquests tres aspectes. El qualitatiu, un ordre en el temps i el quantitatiu.

L’estructuració temporal és l’organització que ens permet com a éssers humans de inscriure’ns els nostres actes, en la nostra vida, la nostra història en un moviment continu segons les característiques següents:

Les característiques del temps.

1.l’ordre i la succeció.

És la memorització de les accions i dels esdeveniments successius que dóna una percepció ordenada, anomenda cronologia.

2.La durada.

 És el temps que passa entre el principi i el final d’una acció activitat, d’un esdeveniment.

3. l’interval.
És la durada limitada entre dos activitats, entre dos punts definits.

4. La irreversibilitat.

Ens col.loca en la continuïtat indefinida en la qual s’inscriuen la vida i la mort.

5. La velocitat.

Él temps que dura el recorregut d’un espai, per realitzar una acció.

6. La periodicitat

Apareix amb tots els esdeveniments, siguim còsmics o culturals, es repeteixen regularment i creen senyals, marques, en el curs d’aquest moviment infinit.

7. El ritme

Tots els ritmes que bressolen l’infant, fins i tot abans del naixement tantels seus propis ritmes, com els que pertanyen a la mare, o els del batec cardíac o els de la vetlla i el repòsconstitueixen les primeres integracions sensorials del temps.


EVOLUCIÓ DE L’ESTRUCTURACIÓ DEL TEMPS

No és innata, és el resultat d’una construcció que s’elabora durant la infància, primer al nivell de la vivència  corporal amb els ritmes de vida, i fins a més tard que la percepció del temps transforma en itel.lectaul.

Es poden distingir tres classes de temps

1. El temps biològic.
 Són els ritmes naturals, el dia, la nit, l'hivern, el flux i el reflux de les marees, etc....

2. El temps subjectiu.
La percepció imaginària que té cada persona del temps, que ha anat creant amb unes relacions específiques. Per exemple, un nadó que té gana i espera el seu biberó, alguns segons poden representar una eternitat
 
3. El Temps objectiu.
El sistema de referència temporal que té cada civilització i cultura, i que pot regular les vides quotidianes, situar els esdeveniments passats o programar els futurs. Per exemple, els esdeveniments històrics, fenòmens astronòmics...

L'estructuració del temps és realitza en tres nivells:
  1. La Fase sensoriomotora ( 0-2 anys)
  2. Per al nadó, l'existència del temps està assimilada als ritmes interns del cos, al percebut per la mare i de les sensacions de benestar i malestar
  3. La Fase representativa (2-7 anys)
  • És realitza el pas entre el temps viscut i el temps representat, i del temps subjectiu al objectiu. A partir dels tres anys començà a situar-se en el temps objectiu, comença a organitzar les seves accions i, més endavant aprendrà a planificar-se el treball i gestionar el temps.

1 comentario:

  1. hola mohamed
    estan bien explicado facil de entender tu trabajo, podrias poner las letras de un mismo tamaño por que me cuesta leerlo.

    ResponderEliminar